Recensies

Debussy en Croche in Nicolaaskerk Oldenzijl

22 march 2014, Oldenzijl - Gea Passies en Johanan Havinga hebben het publiek zaterdagavond in de Nicolaaskerk van Oldenzijl mee terug genomen naar de jaren voor de eerste Wereldoorlog. Passies vertelde, in de hoedanigheid van Madame Croche, het levensverhaal van Debussy, in een afwisselend programma waarin ruimte was voor zowel pianosolo, voor poëzie als voor zang.

Passies zorgde niet alleen voor de verhaallijn, maar nam ook de zang voor haar rekening. Haar liedteksten zei ze eerst in het Nederlands, waardoor de Franse liedteksten met daaronder de muziek van Debussy vervolgens goed waren te volgen.
Mooi waren de delen waarin piano en zang geheel hun eigen melodielijnen volgden. Moeilijk ook om te zingen. Maar Passies deed haar naam eer aan en bracht de liederen met veel gevoel en muzikaliteit. Havinga bleef stoïcijns in zijn rol van Monsieur Debussy, de man die het allemaal koud leek te laten. Zijn pianospel was allesbehalve stoïcijns. Gevoelig en met veel expressie vlogen zijn vingers over het hele klavier. Aan het einde van ieder stuk liet hij de laatste toon tot het allerlaatst klinken. Door dat wegsterven van de klank bleef de spanning van de muziek nog even hangen, voor het applaus klonk.
Debussy wilde, zo vertelde Passies, "de muziek bevrijden van het ondraaglijke juk van de traditie. Als hij zijn werk eenmaal als geslaagd beschouwe, vond hij het niet nodig om diezelfde weg nog een keer te bewandelen. Het was een voortdurende zoektocht naar iets nieuws. Maar het publiek verzette zich in die tijd heftig zdra men probeerde het van zijn gezapigheid te verlossen." Dat was misschien destijds het geval, in Oldenzijl was daar geen sprake van. Het applaus na afloop van het concert was dan ook langdurig en welgemeend.
Monsieur Debussy zou er zijn schouders voor hebben opgetrkken: "Het mocht wat. Natuurlijk was het mooi. Maar men klapt toch ook niet voor de schoonheid van een zonsondergang?"

Madame Croche in Feerwerd

16 february 2014, Feerwerd - Zondag 16 februari vond de muzikale voorstelling Madame Croche plaats -een programma rond Debussy door pianist Johanan Havinga en zangeres Gea Passies-, in een prettig gevulde kerk met een geboeid publiek.

Niet als bij een pop-band van dubieuze kwaliteit begon hier het optreden van Passies en Havinga met rook. Niet zoals in een rooms-katholieke eredienst met wierook maar veel beter met de rook ener sigaar begon de dienst ter ere van Claude Debussy: genoeglijk en smaakvol.

Eenvoudig maar doeltreffend decor en kleurrijke kleding, benut en gedragen door twee fantastische muzikanten in een programma dat de geschiedenis en de sfeer meegeeft waarin de composities die weerklonken precies pasten, met virtuositeit en dynamiek gebracht door twee mensen die kans zien acteren en musiceren op fantastisch niveau tegelijk te doen. Passies en Havinga geven in hun optreden de muzikaliteit van de componist weer door in hun interpretaties evenzo bescheiden en efficiënt te zijn als in de vormgeving van de entourage.

Het nieuws rond Debussy, zijn lotgevallen en de achtergronden daarbij werden zonder overbodigheid, levendig en waar nodig mooi geacteerd weergegeven zodat het actualiteit kreeg. Om tekst op muziek te zetten moet je van goeden huize komen. Voor Frans geldt dat blijkbaar niet: Debussy kwam niet heel erg van goeden huize en is ongeëvenaard, zoals bleek in Feerwerd.

Het Perzische tapijt, de plant, het kamerscherm, de tafel, de stoel, de garderobe en de sigaren gingen weer mee. Jammer, ik zou er gelijk zijn gaan wonen.

Frits Erkelens

Tijdelijk Theater Hogerop

23 november 2013, Tijdelijk Theater Hogerop, Appingedam - Zaterdagavond 23 november jl.: het schildersatelier van Kés Aerts te Appingedam had ruimte geboden aan podium en tribune, opdat niet ongemerkt de Franse componist Erik Satie zou langskomen. We hadden ons vroegtijdig op één van de tribunes genesteld om de sfeer alvast goed te kunnen opsnuiven. Op het podium een bruine piano benevens tafel met de nodige flessen absint. De sfeer van rond 1900 zat er meteen al goed in dankzij de decorstukken, terwijl Satie zelf nog niet eens voorbij was gekomen…..

Satie geniet vooral bekendheid vanwege z’n pianomuziek (denk daarbij aan de uitvoering van Reinbert de Leeuw), maar hij heeft ook liederen geschreven. Aan de hand van die (meestal korte) liederen introduceerden Gea Passies (zang) en Johanan Havinga (piano) de wonderbaarlijke persoonlijkheid van Satie, met het avondvullende programma Absint. Na de pauze werd een film vertoond: een gedramatiseerd liefdesverhaal betreffende Satie met de schilderes Suzanne Valadon, met acrobatische beelden van de Canadese dansgroep Cirque du Soleil. De film werd geprojecteerd zonder het originele geluid, waarbij Satie’s pianomuziek live op het podium werd gespeeld door Havinga, terwijl het verhaal werd verteld door Passies.

Het was een onderhoudende sfeervolle muzikale avond die ons vele weetjes heeft gebracht aangaande Erik Satie. Zo hebben wij nooit geweten dat Satie ook liederen heeft geschreven, maar de meeste daarvan waren ook niet voor publiek bestemd, vandaar. Na afloop moest er natuurlijk nog even van de absint, weliswaar verdund met water, geproefd worden.

Plek: Tijdelijk Theater Hogerop, Appingedam; Publiek: ca.50

Dré Oudman

<< < 1 2 3 [4] 5 6 7 > >>