Recensies

Madame Croche in Feerwerd

16 february 2014, Feerwerd - Zondag 16 februari vond de muzikale voorstelling Madame Croche plaats -een programma rond Debussy door pianist Johanan Havinga en zangeres Gea Passies-, in een prettig gevulde kerk met een geboeid publiek.

Niet als bij een pop-band van dubieuze kwaliteit begon hier het optreden van Passies en Havinga met rook. Niet zoals in een rooms-katholieke eredienst met wierook maar veel beter met de rook ener sigaar begon de dienst ter ere van Claude Debussy: genoeglijk en smaakvol.

Eenvoudig maar doeltreffend decor en kleurrijke kleding, benut en gedragen door twee fantastische muzikanten in een programma dat de geschiedenis en de sfeer meegeeft waarin de composities die weerklonken precies pasten, met virtuositeit en dynamiek gebracht door twee mensen die kans zien acteren en musiceren op fantastisch niveau tegelijk te doen. Passies en Havinga geven in hun optreden de muzikaliteit van de componist weer door in hun interpretaties evenzo bescheiden en efficiënt te zijn als in de vormgeving van de entourage.

Het nieuws rond Debussy, zijn lotgevallen en de achtergronden daarbij werden zonder overbodigheid, levendig en waar nodig mooi geacteerd weergegeven zodat het actualiteit kreeg. Om tekst op muziek te zetten moet je van goeden huize komen. Voor Frans geldt dat blijkbaar niet: Debussy kwam niet heel erg van goeden huize en is ongeëvenaard, zoals bleek in Feerwerd.

Het Perzische tapijt, de plant, het kamerscherm, de tafel, de stoel, de garderobe en de sigaren gingen weer mee. Jammer, ik zou er gelijk zijn gaan wonen.

Frits Erkelens

Tijdelijk Theater Hogerop

23 november 2013, Tijdelijk Theater Hogerop, Appingedam - Zaterdagavond 23 november jl.: het schildersatelier van Kés Aerts te Appingedam had ruimte geboden aan podium en tribune, opdat niet ongemerkt de Franse componist Erik Satie zou langskomen. We hadden ons vroegtijdig op één van de tribunes genesteld om de sfeer alvast goed te kunnen opsnuiven. Op het podium een bruine piano benevens tafel met de nodige flessen absint. De sfeer van rond 1900 zat er meteen al goed in dankzij de decorstukken, terwijl Satie zelf nog niet eens voorbij was gekomen…..

Satie geniet vooral bekendheid vanwege z’n pianomuziek (denk daarbij aan de uitvoering van Reinbert de Leeuw), maar hij heeft ook liederen geschreven. Aan de hand van die (meestal korte) liederen introduceerden Gea Passies (zang) en Johanan Havinga (piano) de wonderbaarlijke persoonlijkheid van Satie, met het avondvullende programma Absint. Na de pauze werd een film vertoond: een gedramatiseerd liefdesverhaal betreffende Satie met de schilderes Suzanne Valadon, met acrobatische beelden van de Canadese dansgroep Cirque du Soleil. De film werd geprojecteerd zonder het originele geluid, waarbij Satie’s pianomuziek live op het podium werd gespeeld door Havinga, terwijl het verhaal werd verteld door Passies.

Het was een onderhoudende sfeervolle muzikale avond die ons vele weetjes heeft gebracht aangaande Erik Satie. Zo hebben wij nooit geweten dat Satie ook liederen heeft geschreven, maar de meeste daarvan waren ook niet voor publiek bestemd, vandaar. Na afloop moest er natuurlijk nog even van de absint, weliswaar verdund met water, geproefd worden.

Plek: Tijdelijk Theater Hogerop, Appingedam; Publiek: ca.50

Dré Oudman

Van romantiek tot eigentijds in Nicolaaskerk Oldenzijl

14 september 2013, Nicolaaskerk Oldenzijl - Het publiek is zaterdagavond meegenomen van romantiek tot eigentijs door pianist Johanan Havinga in de Nicolaaskerk van Oldenzijl. Een select gezelschap genoot van een zeer bijzonder concert.

Robert Schumann (Kreisleriana) en Johannes Brahms (2 Intermezzi) stonden voor de pauze op het programma. Een haarfijne aanslag bracht de romantische sfeer van beide componisten op bijzondere wijze over. Na de pauze was Paul Hindemith aan de beurt (Ludus Tonalis). Een totaal andere sfeer, het wrong, het kneep, het knelde. En soms knálde het. Om dan binnen een paar maten weer te fluisteren.
Er was niet veel publiek, maar misschien daardoor ontstond een bijzondere sfeer van zeer betrokken, geconcentreerde, aandachtige luisteraars. Één van de reacties een dag later: "Wat was dat toch een onwaarschijnlijk mooi concert gisteren. Ik zit nog met mijn hoofd in de wolken en ik kan maar moeilijk op aarde neerdalen. De toehoorders in de kerk samen met die muziek... het was een grootse belevenis. Ook hoe over de muziek door de aanwezigen werd gepraat, vond ik indrukwekkend."

Op 22 maart komt Havinga andermaal naar Oldenzijl, dan samen met Gea Passies. Ze brengen dan een programma rond de componist Claude Debussy.

<< < 1 2 3 [4] 5 6 7 > >>