Recensies

Moussorgsky leefde in Zael

1 october 2016, Zael - Twee schilderijen tentoonstellingen ontmoetten elkaar tijdens de muzikale voorstelling rond Modeste Moussorgsky van Gea Passies en Johanan Havinga zaterdagavond in Zael in Meppel. Een nog doorgaande expositie betreft de intuïtieve schilderijen van Dineke Kraaijeveld in haar geschilderde emoties van het Moederpaard en Spiegelbeelden van portretten. De andere betreft de beroemde muzikale compositie “De Schilderijen-tentoonstelling” uit 1874 van Moussorgsky die in drie muzikale wandelingen in zijn geheel door pianist en filosoof Havinga gespeeld werd en beloond met een staand applaus. Het was alsof de gevoelige schilderijen van Kraaijeveld tot leven kwamen in Moussorgsky’s compositie; ze waren ook publiek.

Sopraan en wiskundelerares Gea Passies bracht het korte dramatische leven van Moussorgsky (1839-1881) bijzonder sober en geordend in kaart inclusief een keuze van met meisjesachtige puurheid gezongen liederen, onder meer uit Lieder und Tänze des Todes, zoals het prachtige Wiegenlied dat is geschreven door Golenischtschew-Kutusow. Zij komt frêle en eenvoudig dicht op de huid van haar gehoor.

De muisstil en geraakte bezoekers kregen een diepgaande en gelaagde schets van deze telg uit verarmde Russische adel, die legerofficier en ambtenaar werd, maar voor de muziek leefde. Verguisd door zijn tijdgenoten, slachtoffer van alcohol, stierf hij al op 42-jarige leeftijd in een ziekenhuis in St. Petersburg. Later is zijn werk onder meer door Maurice Ravel georkestreerd. Passies & Havinga slaagden er voortreffelijk in de componist in Zael tot leven te wekken.

Adriaan Meij
33 bezoekers, 5 sterren (Meppeler Courant)

Claude Debussy te gast in het kerkje van Zweeloo

13 march 2016, Zweeloo - Toegegeven, het was een stralende middag met alle symptomen van de lente. En toch was het optreden van Gea Passies en Johanan Havinga alleszins de moeite waard om aan te schuiven in de kerkbanken. Johanan, de pianist, verbeeldt de componist. Een gesloten moeilijke man, stug in de omgang. Maar wat maakte hij een prachtige muziek! Gea zingt de sterren van de hemel (hoog en zuiver) en vertelt het levensverhaal van Debussy. Dat levensverhaal is een aaneenschakeling van narigheid en miskenning. Pas op zijn 40e breekt hij door. Heel eigenzinnig en origineel in zijn muzikale vormgeving. Een tijdgenoot en bewonderaar van Eric Satie. Voor hun optreden kozen Gea en Johanan voor kleding uit die tijd, zij in een oosters aandoende combinatie en de “maestro” in rokkostuum met hoge hoed en sigaar. Het publiek was muisstil, geen applaus na ieder “nummer” maar een ononderbroken “performance”, op de pauze na dan natuurlijk. De organisatie van deze heerlijke middag was in handen van Sweel Cultureel.

Foto en recensie: Bert Huguenin

Juffer Ssawischna in Feerwerd

11 october 2015, Kerk Feerwerd - Het optreden van Johanan en Gea was bijzonder goed, mooi en leuk. De schilderijen-tentoonstelling is een oude goede bekende, maar de liederen van Moussorgski waren voor ons veel minder vertrouwd. Gea: een prachtige stem, mooie expressie en goedgekozen duidelijke inleidinkjes. Johanan: een mooie vertolking van de schilderijententoonstelling, inclusief inleidinkjes, en een mooie begeleiding van de liederen. Perfect programma!

Zie de oorspronkelijke recentie voor meer informatie.

<< < 1 [2] 3 4 5 > >>