Recensies

Claude Debussy te gast in het kerkje van Zweeloo

13 march 2016, Zweeloo - Toegegeven, het was een stralende middag met alle symptomen van de lente. En toch was het optreden van Gea Passies en Johanan Havinga alleszins de moeite waard om aan te schuiven in de kerkbanken. Johanan, de pianist, verbeeldt de componist. Een gesloten moeilijke man, stug in de omgang. Maar wat maakte hij een prachtige muziek! Gea zingt de sterren van de hemel (hoog en zuiver) en vertelt het levensverhaal van Debussy. Dat levensverhaal is een aaneenschakeling van narigheid en miskenning. Pas op zijn 40e breekt hij door. Heel eigenzinnig en origineel in zijn muzikale vormgeving. Een tijdgenoot en bewonderaar van Eric Satie. Voor hun optreden kozen Gea en Johanan voor kleding uit die tijd, zij in een oosters aandoende combinatie en de “maestro” in rokkostuum met hoge hoed en sigaar. Het publiek was muisstil, geen applaus na ieder “nummer” maar een ononderbroken “performance”, op de pauze na dan natuurlijk. De organisatie van deze heerlijke middag was in handen van Sweel Cultureel.

Foto en recensie: Bert Huguenin

Juffer Ssawischna in Feerwerd

11 october 2015, Kerk Feerwerd - Het optreden van Johanan en Gea was bijzonder goed, mooi en leuk. De schilderijen-tentoonstelling is een oude goede bekende, maar de liederen van Moussorgski waren voor ons veel minder vertrouwd. Gea: een prachtige stem, mooie expressie en goedgekozen duidelijke inleidinkjes. Johanan: een mooie vertolking van de schilderijententoonstelling, inclusief inleidinkjes, en een mooie begeleiding van de liederen. Perfect programma!

Zie de oorspronkelijke recentie voor meer informatie.

Het is allemaal prettig uit de hand gelopen

1 june 2015, Den Andel - Het begon voor Gea Passies en Johanan Havinga negen jaar geleden met een 'eenmalige' voorstelling. Gisteren ging in Den Andel hun nieuwe voorstelling in première over Modest Moessorgski.

"Een eenling in de grote massa van het oneindige Russische tsarenrijk." Zo omschreef Gea Passies - gekleed als een vrouw uit datzelfde negentiende-eeuwse Rusland - Modest Moessorgski. Samen met de Groningse pianist Johanan Havinga heeft ze een voorstelling gemaakt over de componist, Juffer Ssawischna. Die ging gisteren in première in het gemoedelijke cultuurcentrum Andledon in Den Andel.
Het is alweer de vierde productie van het duo Passies & Havinga. "Eerder hebben we voorstellingen gemaakt rond Erik Satie, Kurt Weill en Claude Debussy", vertelde Passies (59). Terwijl dat allerminst de bedoeling was, toen de wiskundelerares uit Eenrum de inmiddels summa cum laude afgestudeerde pianist elkaar voor het eerst ontmoetten. "Gea had dezelfde zangjuf als mijn ouders", vertelde Havinga (27) in Den Andel. "Ze zocht een begeleider, toen zeiden mijn ouders: onze zoon speelt piano."
Samen met twee andere zangers begonnen ze als viertal met wat een eenmalige voorstelling voor vrienden en kennissen had moeten zijn. Passies: "Dat beviel zo goed dat we vaker samen muziek gingen maken. Het werd steeds leuker en ging steeds beter, tot het voor de andere twee wat te veel werd. Daarna zijn we als duo verder gegaan. Het is allemaal prettig uit de hand gelopen."
Ze begonnen als echte amateurs, maar Havinga is inmiddels professioneel musicus. "Deze voorstellingen vormen ongeveer de helft van wat ik als musicus doe", vertelde hij. "Ik doe daarnaast een master filosofie. Van alleen muziek maken word ik niet gelukkig, maar zonder de muziek kan ik ook niet. Ik wil later graag voor de klas staan."
"Ik ben nog steeds amateur", zei Passies, die in verschillende koren zong waaronder Toonkunstkoor Bekker. Bij de première van Juffer Ssawischna viel dat amateurisme niet op, maar haar wonderschone sopraan des te meer. In de voorstelling, waarin de beroemde pianosuite Schilderijententoonstelling van Moessorgski wordt gecombineerd met liederen van de Rus, vertelde Passies tussendoor over diens tragische leven.
"Kenmerkend voor onze voorstellingen is dat ze niet alleen muziek bevatten", zei Passies. "De muziek komt beter over als je er wat over vertelt, maar het is altijd zoeken naar de juiste balans. Het moet niet te belerend worden." Dat is de onderwijzeres en de pianist met educatieve ambities wel toevertrouwd, bleek in Andledon, waar zo'n dertig mensen de première bijwoonden.
Terwijl Passies de grote lijnen belichtte, vertelde Havina over de verschillende delen van de Schilderijententoonstelling, wat ook al heel goed werkte. Vervolgens wachtte hem de zware aak om op de staande piano van Andledon - een moeilijk bespeelbare honderdjarige - de klankschilderijen daadwerkelijk voor het voetlicht te brengen. Dat lukte hem wonderbaarlijk goed, ondanks de beperkingen van het oude instrument.
Bijzonder is dat Passies & Havinga al hun voorsellingen op repertoire houden. Zo spelen ze over twee weken hun meer theatrale voorstelling Madame Croche (over Debussy) in de Petruskerk in Pieerburen. "Dat is best lastig", erkende Passies, die alles uit het hoofd doet. "Ik moet het elke keer weer terughalen." Gistermiddag ging er af en toe wat fout, maar dat was ingecalculeerd. "Zo'n première is toch altijd spannend."
"Meestal wordt het vanaf de vierde keer echt vertrouwd", vertelde Havinga. "De eerste keren sleuelen we nog een beetje: af en toe een zinnetje erbij of eruit, of een andere volgorde." Passies: "Ik zing de liederen nu in het Duits en Nederlands, maar we overwegen nog om er eentje in het Russisch te doen. Ik heb dat ooit een beetje leren spreken, maar het is heel moeilijk door al die medeklinkers."
Met de twee zangers die er negen jaar geleden, bij de 'eenmalige' eerste keer ook bij waren, treden Havinga en Passies trouwens ook nog regelmatig op als ensemble Con Pasiones. Passies: "Dat doen we vooral in verzorgings- en verpleeghuizen, eens in de vijf, zes weken." Dan geen voorstellingen maar een gevarieerd programma met klassieke muziek. "We zien het een beetje als ons vrijwilligerswerk."

Passies & Havinga treden met al hun vier voorstellingen op in de drie noordelijke provincies. De eerstvolgende uitvoering van Juffer Ssawischna is op 5 juli in Eenrum. Voor de complete speellijst van Passies & Havinga zie www.passiesenhavinga.nl. Ook de optredens van Con Pasiones zijn daar te vinden.

Job van Schaik

<< < 1 [2] 3 4 5 > >>